Wiadomości branżowe

W przedświątecznym tyglu, czyli święta Bożego Narodzenia oczami Polaków

W przedświątecznym tyglu, czyli święta Bożego Narodzenia oczami Polaków
Świąteczne iluminacje, dekoracje centrów handlowych, niezapomniane muzyczne covery, hity filmowe czy są to elementy, bez których nie wyobrażamy sobie świątecznej atmosfery? A może natłok świątecznych dekoracji i symboli kultury masowej sprawia, że klimat świąt traci na swej sile? W ramach akcji „Świeć Się z ENERGĄ”, organizowanej przez Grupę ENERGA, wśród Internautów przeprowadzono sondę w okresie od listopada do grudnia 2012 roku. W ankiecie zapytano, co tak naprawdę decyduje o świątecznej atmosferze i dlaczego niektóre symbole kultury masowej są od lat niezmiennie kojarzone ze świętami Bożego Narodzenia.Świąteczne dekoracje, czyli co według ankietowanych buduje atmosferę świąt ?Według przeprowadzonej ankiety, Polacy nie wyobrażają sobie świąt bez iluminacji świetlnych. Jak wynika z sondy „Świeć Się”, aż 92 % ankietowanych uważa różne formy dekorowania światłem za istotny element bożonarodzeniowej scenerii. To właśnie miejskie iluminacje budują wyjątkowy klimat i sprawiają, że grudniowe dni wyróżniają się na tle całego roku. A święta dzięki

Świąteczne iluminacje, dekoracje centrów handlowych, niezapomniane muzyczne covery, hity filmowe czy są to elementy, bez których nie wyobrażamy sobie świątecznej atmosfery? A może natłok świątecznych dekoracji i symboli kultury masowej sprawia, że klimat świąt traci na swej sile?

W ramach akcji ?Świeć Się z ENERGĄ?, organizowanej przez Grupę ENERGA, wśród Internautów przeprowadzono sondę w okresie od listopada do grudnia 2012 roku. W ankiecie zapytano, co tak naprawdę decyduje o świątecznej atmosferze i dlaczego niektóre symbole kultury masowej są od lat niezmiennie kojarzone ze świętami Bożego Narodzenia.

Świąteczne dekoracje, czyli co według ankietowanych buduje atmosferę świąt ?

Według przeprowadzonej ankiety, Polacy nie wyobrażają sobie świąt bez iluminacji świetlnych. Jak wynika z sondy ?Świeć Się?, aż 92 % ankietowanych uważa różne formy dekorowania światłem za istotny element bożonarodzeniowej scenerii. To właśnie miejskie iluminacje budują wyjątkowy klimat i sprawiają, że grudniowe dni wyróżniają się na tle całego roku. A święta dzięki nim są bardziej radosne i kolorowe.

Tropem świątecznej dekoracji miast, pojawiają się także dekoracje w centrach handlowych. I tu postawiono pytanie: czy przedświąteczne zakupy w galeriach przepełnionych świąteczną dekoracją wpływają pozytywnie na nastrój Polaków? Okazuje się, że choć przyozdabianie sklepów spotyka się z pozytywną reakcją respondentów, to aż 59%  z nich przyznaje, że dekoracje w obiektach handlowych pojawiają się zbyt wcześnie. A Boże Narodzenie bez komercyjnych dodatków na święta byłyby spokojniejsze, skromniejsze i tańsze!

?Last Christmas? zespołu Wham i film ?Kevin sam w domu?, czyli symbole kultury masowej

Wiedząc, że atmosfera świąt od lat jest związana z wieloma symbolami kultury masowej, sprawdzono, jak dwa najbardziej popularne elementy pop-kultury, wpływają na świąteczną atmosferę. W pierwszej kolejności pojawiło się pytanie o zimowy szlagier zespołu Wham ? Last Christmas, który od lat towarzyszy Polakom dzięki stacjom radiowym i telewizyjnym w domach, w samochodach czy na zakupach. Aż 75 %  osób uczestniczących w sondzie ?Świeć Się? zadeklarowało, że lubi świąteczny utwór i chętnie odtwarza go także w domowym zaciszu. Dlaczego? Większość internautów uważa, że to właśnie ten kawałek współtworzy atmosferę świąt. Częściej słuchają go kobiety, aż 80%. Natomiast wśród mężczyzn utwór cieszy się mniejszą popularnością, około 65%.

A to już wiesz?  Andrzej Jaworski przewodniczącym Rady Nadzorczej Koncernu Energetycznego ENERGA SA

Obok dekoracji czy przebojów, w bożonarodzeniowych zwyczajach Polaków są także hity filmowe. Tutaj od lat króluje ?Kevin sam w domu? i choć widział go już chyba każdy, to aż 68 % respondentów przyznaje, że to tradycja, bez której święta nie byłyby takie same. Porównywalną grupę stanowią osoby, które twierdzą, że święta z lub bez tej komedii nie różnią się od siebie.

Z odpowiedzi respondentów wynika, że wyjątkowa atmosfera utrzymuje się zarówno przed, jak i w trakcie świąt ? twierdzi tak aż 61% przepytanych internautów. Przeprowadzone ankiety na temat symboli kultury masowej pozwoliły stwierdzić, że dekoracyjna, komercyjna czy medialna oprawa świąt wspiera bożonarodzeniowego ducha i powoduje, że czas ten wyróżnia się, zwraca na siebie uwagę i jest bardziej radosny niż jakikolwiek inny świąteczny okres w roku !

Ankiety zostały przeprowadzone na przełomie listopada i grudnia 2012 r. wśród aktywnych użytkowników Facebooka (fanów profilu ?Świeć Się? oraz ich znajomych). W sondzie uczestniczyło 176 osób, a średnia wieku wynosiła 23 lata.

Źródło Świeć Się z ENERGĄ. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy